Course Æstetik og pædagogik

ECTS: 3

Course leader: Lars Emmerik Damgaard Knudsen

Language: Danish

Graduate school: Faculty of Arts

Course fee: 3,600.00 DKK

Status: Course is finished

Semester: Spring 2023

Application deadline: 28/02/2023

Cancellation deadline: 28/02/2023

Course type: Blended learning

Start date: 26/04/2023

Administrator: Henriette Jaquet

NB!

Alle studerende sættes på venteliste indtil vi når tilmeldingsfristen.

NB!

Vær opmærksom på at tilmeldingen er bindende med mindre man er syg.

Dette kursus har til formål at præsentere og diskutere, hvordan æstetik-begrebet anvendes på tværs af kunst-, forsknings-, skole- og uddannelsesinstitutioner både som betegnelse for en filosofiske disciplin og tradition og som kunstnerisk eller pædagogiske praksis. Det gøres gennem en række forelæsninger og workshops med fokus på centrale positioner i æstetikkens landskab heriblandt den filosofiske æstetik, den relationelle æstetik og en nyere materiel og post-fænomenologisk æstetik forstået som omgivelsernes æstetik. Kurser giver herigennem anledning til diskussioner af æstetikken og pædagogikkens mulige/umulige inter-disciplinære og -institutionelle relationer og krydsfelter på baggrund af mere praksisforankrede oplæg om at arbejde æstetisk i grundskolen og dens omgivelser heriblandt åben skole.  

Deltagerne inviteres gennem fire workshops til at diskutere egne forskningsprojekter i forhold til æstetiske positioner og pædagogiske perspektiver.  

 

Dag I (9-16.30):
9.00-9.45: Velkomst og introduktion: 
v/ Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Mette Berndsen og Thomas Roed Heiden

9.45-10.30: Præsentation af deltagerne 

10.30-10.45: Kaffepause 

10.45-12.00: Workshop: Præsentation af eget projekt i grupper i relation til kurset   

12.00-13.00: Frokost 

13.00-13.45: Keynote 1: Æstetik og pædagogik som uomgængeligt skisma i arbejdet med børne- og ungdomslitteratur/v Anna Karlskov Skyggebjerg Ph.d., Lektor, Fagdidaktik, dansk, DPU (AU) 
13.45-14.30: Spørgsmål og rammesat diskussion  

14.30-15.00: Kaffepause/kage 

15.00-15.45:Keynote 2: Tekstæstetiske samtaler v/ Louise Rosendal Bang, Ph.d.
15.45-16.30:Spørgsmål og rammesat diskussion.

Dag II
9.00-9.15: Velkomst og præsentation af dagens program
v/ Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Mette Berndsen og Thomas Roed Heiden

9.15-10.00: Key-note 3: Æstetik og Materialitet: Et mediefilosofisk og postfænomenologisk perspektiv v/ Ulrik Schmidt, Ph.d., Lektor, Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, RUC
10.00-10.45: Spørgsmål og rammesat diskussion

10.45-11.00 Kaffepause 

11.00-12.00: Workshop i grupper
Fastlagt af koordinator på baggrund af indsendte projektbeskrivelser.  
I grupperne præsenteres og diskuteres eget projekt i relation til oplæg og kursets tekster med fokus på relationer mellem æstetikken og pædagogikken. 

12.00-13.00: Frokost/sandwich  

13.00-13.45: Key-note 4: Poetisk praksis som pædagogisk mulighed v/ Gry Worre Hallberg, Ph.d., performancekunstner Sisters Hope/Sisters Academy
13.45-14.30: Spørgsmål og rammesat diskussion

14.30-15.00: Kaffepause/kage

15.00-16.30: Workshop i grupper 
I grupper fastlagt af koordinator på baggrund af indsendte projektbeskrivelser. 
I grupperne præsenteres og diskuteres eget projekt i relation til formiddagens oplæg og kursets tekster med fokus på relationer mellem æstetikken og pædagogikken. 

Dag III
9.00-9.15: Velkomst og præsentation af dagens program
v/ Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Mette Berndsen og Thomas Roed Heiden

9.15-10: Keynote 5: Æstetiske læreprocesser og økologisk opmærksomhed i det Antropocæne v/ Helene Illeris Ph.d., Lektor, Department for Visual Arts and Drama, University of Agder
10.00-10.45: Diskussion 

10.45-11.00: Kaffepause

11.00-12.00: Workshops i grupper
Fastlagt af koordinator på baggrund af indsendte projektbeskrivelser. 
I grupperne præsenteres og diskuteres eget projekt i relation til oplæg og kursets tekster med fokus på relationer mellem æstetikken og pædagogikken. 

12.00-13-00: Frokost 

13.00-13.45: Oplæg: Dannelse i arbejdet med poesi v/Heidi Höglund, Ph.d., Lektor, Faculty of Education and Welfare Studies, Education, Åbo Akademi   
13.45- 14.30: Oplæg: Æstetiske tænkemåder i naturfag v/Lars E. D. Knudsen, Ph.d., Lektor, Didaktik, Materiel Kultur, DPU (AU) 

14.30-15.00: Kaffepause/kage

15.00-16.00: Diskussion mellem oplægsholdere og deltagere: 


Kursusansvarlig:
Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Ph.d., lektor Didaktk, Materiel Kultur, DPU (AU) 

Kursuskoordinatorer: 
Mette Berndsen, Ph.d-studerende, Afdeling for fagdidaktik (Materiel Kultur), DPU (AU) 
Thomas Heiden, Ph.d-studerende, Afdeling for fagdidaktik (Dansk), DPU (AU)   

Forberedelse:

A) I forbindelse med ansøgning til kurset indsendes en beskrivelse af eget projekt, der fx belyser en metodisk, teoretisk eller empirisk relation til kursets tematisering af feltet mellem æstetik og pædagogik. 1-2 normalsider.
B) Alle deltager indsender dertil en kort præsentation af sig selv samt forventning til kurset og motivation for at vælge det. Max 1 normalside. 

De to beskrivelser sendes til: Thomas Heiden trhe1@edu.au.dk
 

Til kurset er obligatorisk litteratur angivet med *. Disse tekster diskuteres og relateres til eget projekt i de enkelte workshop.

Litteratur: 
Listen er foreløbig - og der må forventes ændringer i løbet af foråret 2023.

Adorno, Theodor W.: Det naturskønne, i: Jørgen Dehs (red.) (1995): Æstetiske teorier. Odense Universitetsforlag. 

*Baumgarten, A. G. (1735/1968). Filosofiske betragtninger over forskellige træk ved digtet. Forlag, side xx-xx.

Biesta, Gert (2014): Den smukke risiko i uddannelse og pædagogik. Klim.

Bourriaud, Nicholas (2005/1998): Relationel æstetik. Det Kongelige Danske Kunstakademi, KBH.

Böhme, Gernot (2012): Atmosphere – essays zur neuen Ästhetik. Suhrkamp.

Deleuze & Guattari (2008): ”Percept, affekt og konsept, i: Etstetisk teori: En antologi. Oslo Universitetsforlaget, p. 491-518.

Dikec, Mustafa (2021): Æstetik og skabelsen af fælles verdener. Kunsten som Forum 01.

Gadamer, H.G.(1977): Die Aktualität des Schönen. Reclam.

*Halberg, Gry Worre (2022): “Sensuous Society”: http://sistershope.dk/wp-content/uploads/2022/11/E-book-Gry-Worre-Hallberg-Sensuous-Society-E-book.pdf

*Halberg, Gry Worre (2019): “Using Perfornamce to foster inherent poetic potential in nordic schools”: http://sistersacademy.dk/wp-content/uploads/2019/04/SensuousLearning.pdf

*Halberg, Gry Worre (2016): “Sisters Academy: Radical Live Intervention into the Educational System” in: Experiencing Liveness in Contemporary Performance. Routledge.

*Halberg, Gry Worre (2020): “Sisters Academy as a space and time for experimentation and healing”: http://sistershope.dk/wp-content/uploads/2020/12/Sisters-Academy-as-a-space-and-time-for-experimentation-and-healing.pdf

Heidegger, M (1954): ”…Og dikterisk bor mennesket”, i: Etstetisk teori: En antologi. Oslo: Universitetsforlaget, p.277-289

Horh, H (2023): ”Kunst og estetisk oppdragelse”, i: Tidsskrift for æstetik og pædagogik nr. 1, lokaliseret 14/12 22: Visning af: Kunst og estetisk oppdragelse (tidsskrift.dk)

Höglund, H (2022): “The heartbeats of poetry: Student videomaking in respons to poetry”, I: Written Communication 39(2), Sage publication, p.276-302.

*Höglund, H., & Jusslin, S. (2022). Engaging with Poetry on the Wall. Inviting, Seizing, Intensifying, and Transforming Literary Engagements. International Journal of Education and the Arts, 23(10), 1–19. http://doi.org/10.26209/ijea23n10

* Höglund, H. (2022). The heartbeat of poetry. Student videomaking in response to poetry. Written Communication, 1–27. Online Advance Publication. https://doi.org/10.1177/07410883211070862

* Höglund, H., & Rørbech, H. (2021). Performative spaces: Negotiations in the literature classroom. L1-Educational Studies in Language and Literature, 21(2), 1–23. https://doi.org/10.17239/L1ESLL- 2021.21.02.07

*Illeris, H. (2022). Lying on the ground. Aesthetic learning processes in the Anthropocene. In: M. Paulsen, j. jagodzinski, S. M. Hawke (Eds.). Pedagogy for the Anthropocene. Re-wilding education for a new earth. (pp. 175-193). 
Palgrave studies in educational futures. DOI: 10.1007/978-3-030-90980-2_9. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-90980-2_9
 
*Illeris, H. (2022). VI BLIVER SKOV BLIVER VI. Økologisk opmærksomhed i kunst og håndværk gennem kunstnerisk praksis i naturen. I. L. Skregelid & Knudsen, K. N. (Eds.) Kunstens betydning? Udvidede perspektiver på kunst og barn&unge (pp. 117-136). Cappelen damm akademisk (open acess). https://press.nordicopenaccess.no/index.php/noasp/catalog/book/163

Johansen, Martin Blok (red) (2018): Æstetik og pædagogik. Akademisk forlag.

Jørgensen, Dorthe (2015): Nærvær og eftertanke – Mit pædagogiske laboratorium. Forlaget Wunderbuch.

Jørgensen, Dorthe (2014): Den skønne tænkning. Aarhus Universitetsforlag. 

*Kjørup, Søren (1999):”Baumgarten og den sensitive erkendelse”, i Jørgen Holmgaard (red.) Æstetik og logik. Medusa, p. 41-60.  

Knudsen, L. & Skaarup, A (2020):”Open school as embodied learning”, i: International Journal of education through art, 16(2), p.261-270.

*Morton, T. (2018): All art is ecological. Penguin. (Kapitel fra: Being Ecological (2018) ligeledes penguin forlag).

Ngai, Sianne (2021): Vores æstetiske kategorier – det gakkede, det nuttede og det interessante. Bibliotek for ny kunstteori. 

Nielsen, Birger Steen, (2010): Sansebevidsthed og gestisk viden: Om det æstetiske ud fra kritisk teori, DPT 2010 #2

Ranciere, Jacques (2021): Den frigjorte beskuer og Det sanseliges deling. Bibliotek for ny kunstteori.

Rosa, Hartmut (2021): Resonans – en sociologi om forholdet til verden. Eksistensen. 

* Rosendal Bang, L. (2020). Det’ lig’som teksten sådan bølger. Forfatterskolens æstetiske og undersøgende tekstlæsninger som inspiration til gymnasiets klassesamtaler om litteratur. Passage, 35(3), 15-33. https://tidsskrift.dk/passage/article/view/123627/170621

*Schiermer, Bjørn (2015). “Fænomenologi og postfænomenologi”. Dansk Sociologi, 2/26, p. 109-131

*Schmidt, Ulrik (2023). “Introduction”. In U. Schmidt: A Philosophy of Ambient Sound: Materiality, Technology, Art and the Sonic Environment. London: Palgrave Macmillan (forthcoming).

Schmidt, Ulrik (2013): Det Ambiente – sansning, medialisering og omgivelse. 
Aarhus Universitetsforlag. 

*Zepke, Stephen (2005). “Introduction”. In S. Zepke: Art as Abstract Machine: Ontology and Aesthetics in Deleuze and Guattari. London: Routledge, p. 1-10.

*Ivanova, M (2020). Beauty, Truth and Understanding. In: M. Ivanova & S. French (eds.) The Aesthetics of Science. Beauty, Imagination and Understanding. Routledge.

*Thomsen, A. V., & Knudsen, L. E. D. (2022). Æstetik i naturfagsundervisning. Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen, 42(122), 102-113.

*Østergaard, E. (2017). Earth at Rest. Aesthetic Experience and Students’ Grounding in Science Education. Sci & Educ, 26, 557–582.

 

OBS: * Obligatorisk læsning der knytter sig til oplæg og workshops. 

 

Formål:

Det er kursets mål at præsentere forskellige teoretiske positioner indenfor æstetikken, samt muligheder og udfordringer i relationer mellem æstetikken og pædagogikken indenfor faglige og tværfaglige teori- og praksisproblematikker.

Målgruppe:

Kurset er målrettet fagområderne under fagdidaktik på DPU, men med relevans for arkitektskolen, kunstakademiet, kunsthistorie, visuel kultur, moderne kultur, litteratur, drama- og teatervidenskab, æstetik og kultur, musikvidenskab, pædagogik, idehistorie.

Form:

Oplæg, diskussioner og workshops i mindre grupper (deltagere inddeles på baggrund af indsendte projektbeskrivelser)

Forberedelse: 
Der opgives et tekstkompendium, som kan danne baggrund for kurset oplæg, diskussioner og workshops.

Deltagere forventes desuden at aflevere 1 sides beskrivelse af eget projekt samt forberede 5 minutters præsentation af projektet i relation til kursusbeskrivelsen. 

Undervisere:

Lars Emmerik Damgaard Knudsen, lada@edu.au.dk

Louise Rosendal Bang, louisebang@live.dk 
Ulrik Schmidt, ulriksc@ruc.dk
Helene Illeris, helene.illeris@uia.no 
Gry Worre Hallberg, sistershope@sistershope.dk
Heidi Höglund, heidi.hoglund@abo.fi

 

Sted:

Emdrup/København

 

Course dates:

  • 26 April 2023 09:00 - 16:30
  • 27 April 2023 09:00 - 16:30
  • 28 April 2023 09:00 - 16:30