Course Analytiske perspektiver på børn, barndom og hverdagsliv i og uden for institutioner

ECTS: 4

Course leader: Eva Gulløv

Language: Danish

Graduate school: Faculty of Arts

Course fee: 0.00 DKK

Status: Course is finished

Semester: Spring 2023

Application deadline: 06/03/2023

Cancellation deadline: 06/03/2023

Course type: Blended learning

Start date: 01/05/2023

Administrator: Henriette Jaquet

NB!

Alle sættes på en venteliste indtil vi når tilmeldingsfristen.

Dette ph.d. kursus vil blive afholdt i regi af ph.d. programmet i læring og uddannelse og blive udbudt af Ida W. Winther, Laura Gilliam og Eva Gulløv fra forskningsenheden Barndom, ungdom og institution – pædagogisk antropologiske perspektiver.

Fokus for ph.d.-kurset er en præsentation og diskussion af forskellige analytiske perspektiver på barndommen som socialt og kulturelt fænomen og på børns oplevelser, betingelser og hverdagsliv. Kurset kombinerer læsning af fænomenologiske tilgange (der fokuserer på sanser, følelsesudtryk, bevægelser), kulturanalytiske tilgange (der beskæftiger sig med værdier, betydninger og forestillinger) med mere strukturelle perspektiver på omstændigheder og betingelser (f.eks. materielle, organisatoriske, hierarkiske) for at diskutere de implikationer de forskellige perspektiver har ift. indsigt og analyse. Kurset vil således være bygget op omkring diskussioner af, hvad forskellige forskningsperspektiver og metodiske vinkler har af konsekvenser for vores indsigter i forskellige børns hverdagsliv. Disse diskussioner vil løbende blive relateret til deltagernes ph.d. projekter, hvorfor kurset især henvender sig til stipendiater, der arbejder etnografisk eller på anden måde empirisk med børn, barndom og hverdagsliv i eller uden for alle mulighed former for børneinstitutioner. Til kurset skal der læses en række fælles tekster, men derudover vil deltagerne blive delt op i grupper, der skal læse nogle specifikke tekster, som underviserne har udvalgt til dem på baggrund af deres indsendte projektbeskrivelse. 

Mål:

Kursets mål er at præsentere og diskutere de analytiske implikationer ved forskellige analytiske, teoretiske og metodiske perspektiver på børns hverdagsliv og barndommens betingelser.

Litteratur:

Litteraturen vil være knyttet til stipendiaternes projekter, og oversigten vil derfor først blive udarbejdet, efter at deltagerne har tilmeldt sig. Deltagerne kan forvente at have læseplan, program og litteratur ca. 3 uger før kursusstart.

Målgruppe:

Kurset henvender sig primært til stipendiater, der arbejder etnografisk eller på anden måde empirisk med børn, barndom og hverdagsliv i eller uden for børneinstitutioner.

Form:

Kurset vil veksle mellem underviseroplæg og oplæg fra stipendiaterne med afsæt i emner og problemstillinger fra deres egne projekter. Kursusdeltagerne skal på forhånd udarbejde og indsende en til dette kursus målrettet max. 3-siders projektbeskrivelse. På baggrund heraf vil underviserne vælge tekster, der kan supplere/ udfordre undersøgelserne. På selve kurset skal deltagerne fremlægge deres overvejelser i lyset af teksterne og kursets tema. Denne form giver deltagerne anledning til at tænke deres projekt på en lidt anderledes måde og sætte det konkret i relation til kursets tema. Forberedelse til kurset indebærer læsning af fællestekster, de individuelle tekster og samtlige deltageres projektbeskrivelser.

Undervisere:

Eva Gulløv, evag@edu.au.dk
Laura Gilliam, lagi@edu.au.dk
Ida W. Winther,  idwi@edu.au.dk

Sted:

Campus Emdrup

Course dates:

  • 01 May 2023 09:00 - 17:00
  • 02 May 2023 09:00 - 17:00
  • 03 May 2023 09:00 - 17:00
  • 04 May 2023 09:00 - 17:00