Course Forskning i literacy med særligt fokus på skrivning i uddannelseskontekster - teoretiske, metodiske og analytiske tilgange

ECTS: 4

Course leader: Kristine Kabel

Language: Danish

Graduate school: Faculty of Arts

Course fee: 0.00 DKK

Status: Course is finished

Semester: Spring 2022

Application deadline: 01/03/2022

Cancellation deadline: 01/03/2022

Course type: Blended learning

Start date: 04/04/2022

Administrator: Henriette Jaquet

NB!

All students are placed on a waiting list until we reach application deadline

Description:

Kurset giver introduktion til og diskuterer forskellige forskningsmæssige tilgange til studiet af literacy med særligt fokus på skrivning og de forskellige metodiske og analytiske overvejelser og problematikker forbundet hermed. Kurset har særligt fokus på literacy i uddannelseskontekster og adresserer forskellige forskningsinteresser såsom undersøgelser af skrive- /og skriverudvikling og skriveundervisning. 

Indhold:
-Tekststudier, kvalitative eksperimenter og etnografiske tilgange til forskning i literacy, med særligt fokus på skrivning 
-Teoretiske præsentationer af tilgange
-Workshops med præsentation og diskussion af deltagernes projekter og eventuelle konkrete dataeksempler-De teoretiske præsentationer af tilgange danner afsæt for det fokuserede arbejde under workshops med fokus på deltagernes eget teoretiske literacygrundlag og på hvordan det kan omsættes i behandlingen af data

Aim:

-Uddybende viden om centrale tilgange til forskning i literacy med særligt fokus på skrivning i uddannelseskontekster
-Forståelse for eget studie og indsamlet data i et komplekst forskningsfelt inden for literacy 
-Kompetence til at omsætte teoretisk literacygrundlag i behandling af data  
-Åbenhed over for samspil mellem teoretisk grundlag og empirisk data
-Ny, konkret og forskningsforankret inspiration til behandling af egen data 

Literature:

Der vil være cirka 12 forskningsartikler/tekster i kursuskompendiet, som forventes læst før kursustart.

Target group:

Ph.d.-studerende
Kurset tilrettelægges efter ph.d.-studerende der har været i gang min. 1/2 år så de har påbegyndt indsamling af egne data. Kurset vil dog være åbent for alle ph.d.-studerende.

Language:

Kurset er tiltænkt at imødekomme et behov i nordisk sammenhæng for ph.d.-kurser inden for literacy-feltet og med særligt fokus på skrivning. Kurset er tænkt som et mødested for nordiske ph.d.-studerende inden for literacy-feltet. Derfor er de skandinaviske sprog valgt som kursussprog.

Form:

Kombination af forelæsninger, fælles diskussion af læste tekster og workshops.

ECTS:

4 ETCS

Forudsætning for deltagelse og ETCS-point er at deltagende stipendiater som grundlag for præsentation og feedback i workshops indsender en projektbeskrivelse (omfang: 4 sider) med beskrivelse af projekt, samt at de under selve kurset holder et kort oplæg om eget projekt (15 minutter) i den workshop, hvor deres projekt diskuteres.

Venue:

Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 Copenhagen NV. Room A201  4 - 6  April and room A200 7 April 2022

Lecturers:

Kristine Kabel
Helle Pia Laursen 
Jesper Bremholm
Lene Storgaard Brok 

 

Course dates:

  • 04 April 2022 11:15 - 15:30
  • 05 April 2022 09:15 - 15:45
  • 06 April 2022 09:15 - 15:45
  • 07 April 2022 09:15 - 15:45